25 June, 2008

الطفولة والحرية

شئ جميل إننا نفكر نرجع للطفولة بالمرح واللعب وأنك تبني بيوت من المكاعبات أو حتي من الرمل علي الشاطئ لما تفكر إنك حتعيش حياتك من غير قيود تسمع توم أند جيري أو كونان علي رأي ........ هههههههههههههه أو تفكر في إن الناس حتيجي تسلم عليك وتقولك أزيك يا حبيبي أو تيجي واحدة حلوة تبوسك ما أنت طفل بقي ههههههههههههه أو إنك كل عيد تاخد العدية من قرايبك إلي أتوقع إنها بدأت تقل لغاية ما حتختفي أو ممكن لحياة مختلفة من تنمية الذكاء أو إنك تبين إنك افضل من الأخرين رغم صغر سنك بس الأجمل إنك تفكر في المستقبل وأنا صغير كنت بفكر إمتي حخلص تعليمي أبقي زي بابا أرجع من الشغل أريح وأتفرج علي التليفزيون كان حلم صغير في نظر الجميع أو في نظري أناكمان بس كنت بتمني يتحقق وقريب إن شاء الله يتحقق سعات ممكن تفكر في إنك حر منطلق مش همك حد غير نفسك بس لو حصلك حاجة حتلاقي نفسك تفكر أنا لوحدي ولا معايا حد حتلاقي حوليك كتير أقاربك أصدقائك بس الأهم أبوك وأمك إلي منحوك الحرية دي ممكن سعات تحس إنهم بعدوا عنك بس في أي أزمة حتلقيهم أول ناس جنبك هما إلي أعطوك الحرية دي بس لازم برده تفكر في إنك تحط ضوابط للحرية دي أصل الموضوع مش كوسة ولا بامية ههههههههههههههههههه الموضوع قلب مطبخ ههههههههههههههه المهم لازم تعرف إن حريتك بتخليك تفكر أنت زمان كنت لو عملت حاجة غلط كان بابا أو ماما يجي يقولك كخ عيب كدة غلط فتعرف إن دة غلط وأكيد كنت بتعاند برده بس أنت دلوقتي كبرت بقيت تتحمل مسئولية أخطائك وأهم حاجة إنك تعرف إن غلطتك مش حتأثر عليك لوحدك دة حتقصر في أهلك أسرتك أو ممكن أصحابك أو العالم من حوليك لازم تفكر ألف مرة قبل ما تعمل حاجة مش معني كدة إنك مش حتغلط لازم تغلط علشان تتعلم بس مش بإختيارك لأن إختيارك حيكون الافضل في رأيك ومش حتقبل أي رأي من حد بس لما تجرب حتتعلم وحتكون احسن ممكن تشوف في كدة صعوبة أنا إيه إلي خلاني أوجع دماغي ما أنا كنت طفل صغير بلعب وبابا بيوجهني للصح بس فكر شوية لو لقدر الله حد منهم جري له أي حاجة أنت حتعمل إيه ممممممممممممم

وفي النهاية أنا المرة دي إلي بنصحكم كلكم إنكم تقعدوا مع نفسكم شوية تفكروا في حياتكم إلي فاتت وحياتكم الجاية وتعيدوا هيكلة حياتكم
وشكرا
أحمد عنتر

2 Replays:

halaS demahoM said...

Thanks For This Nice Topic
بس
حبيت اضيف حاجه
مما لا شك فيه ان كل واحد بيتمني ولو ساعه واحده من ايام الطفوله
بس بردوا علينا ان احنا مش ننسي اننا شباب
ودي احسن واقوي فتره في حياتنا
فيجب علينا ان نستغلها مويس اوي
عشان مش نندم بعد كده
صدقوني الفتره دي تعتبر اجمل من فترة الطفوله والقطنه مبتكدبش
هههههههه
وبردوا مش ننسي قول الرسول
اغتنم خمسا قبل خمس
منهم
اغتنم شبابك قبل هرمك
بس ده كل اللي عاوز اقوله
وحبيت اضيف حاجه علي اخر عباره معاليك كتبتها
أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم
يا ريت يا عنتر تكون انت اول واحد يقف ويا نفسه بجد
لانك تعتبر في امس الحاجه لمراجعة انفس
اسف لو كان ردي دايقك
بس ده My Point Of View

marmar said...

موضوع جمبل يا عنتر باشا

وفعلا كنا صغيرين بنعمل حاجات صغيرة وكنا بنتعاقب عليها بس لو بصينا ليها دلوقتى مش هنلاقيها ولا حاجه بالنسبه للى بنعمله دلوقتى

يعنى دلوقتى احنا بنشوف الشباب واللى بيعملوه باسم الحريه
يعنى تتلاقى ولد ماشى السيجارة فايده ايه ده انا حر
وهكذا البنات
ولو كلمت حد يقولك حياتى ولازم اعيشها
حريه حريه انتم جهله كده ليه
احنا بقينا فى عصر التطور والانترنيت انتم فاكرين نفسكم فى عصر الجاهليه

هو ده اللى بنسمعه الايام دى

والله فعلا الناس الكبار ليهم حق يقولونا جيل ميعلمش بيه غير ربنا

وفعلا لازم يكون ليها وقفه فى حياتنا نشوف احنا ماشيين كده صح ولا لا؟؟

مرسى عالبوست

مرمر هانم
هههههههههههههه

سلام