22 March, 2008

الأصدقاء

مما لا شك فيه إن الصداقة شئ مهم في حياة كل إنسان إزاي الإنسان يعيش لو معندوش أصدقاء طول حياتي بحاول أدور علي أصدقاء حقيقيين منذ كنت طفلاً كنت أفضل الوحدة كنت في المرسة أجلس وحيداً أنظر إلي الأصدقاء مع بعض في إشتياق لهذا الجو الجميل المشكلة في أني مبعرفش أعمل أصدقاء وصداقات لأني بشعر بالخوف من الرفض أو إن يكون حد مخنوق مني ههههههههههههههههههه كنت أحاول لفت النظر علشان حد يصاحبني مكنش قدامي غير إني أذاكر علشان الناس تعرفني بس كان كل إلي يصاحبني علشان أشرحله حاجة يعني كنت بشتري الصداقة أحاول إيجاد أصدقاء حقيقين ممكن يكون العيب فيا ممكن أكون شخص مكروه أو مش مفهوم شوية جد شوية هزار مترسالك علي بر بس دي طبيعتي إنسان متقلب أنا بالنسبة لي كل مرحلة ليها أصدقاء وبتنتهي بإنتهاء المرحلة
أنا معرفش حد أو بكلم حد من أصدقائي في الثانوي
بدأت أفكر في إن ممكن تكون صداقة البنات أقوي من الولاد بس مش عارف عندي أصدقاء من الجنسين علي النت بس بميل لأصدقائي وإخواتي في الكلية والمدينة فهمي عفشة سمير صلاح جيفارا رامي مش عايز أنسي حد بس بجد بحس معاهم بالأمان أنا قلت لفهمي يدورلي علي أصدقاء بس شكله طنش وقالي إزاي يعني لازم أنت تعمل كدة بس زي ما قلتلكم بالنسبالي الموضوع صعب معرفش أقول كلام متزوق أو أشد أصدقاء ليا أنا بحاول أتغير يعني أنا بعتبر كل الكلية أصدقائي وإخواتي إلي ميعرفنيش أو يعرفني حتي لو بيكرهني ههههههههههههههههه أنا مبكرهش حد نفسي بجد ألاقي صديق حقيقي مش عارف يكون مين ممكن فهمي عفشة سمير صلاح بس فهمي حبيب قلبي أخويا حبيبي من أيام الجيزة ههههههههههههههه قصدي من أيام الثانوي واللجنة كنت بشوفة هوة وإلي وراة ههههههههههههه ولا حاجة كانوا هاديين هههههههههههههه بس بجد أنا مش عارف أتغير أكتر من كدة لأنه طبع مقدرش أشيل الخجل إلي جوايا
في النهاية أحب أسأل فيه صداقة حقيقية ؟؟؟؟ وهل فيه حد يقبل صداقتي هههههههههه لو أنا بصراحة مقبلش هههههههه ؟؟؟
أسف لو طولت عليكم
سلام لكل أصدقائي

21 Replays:

En.RaMy said...

يا أحمد يا حبيبي قلبي
انت والله شخص محبوب من ناس كتير قوي ( مش عارف ليه فهمي بالذات هوه اللي معلق معاك )) بس انت بجد شخصية جميلة وهاديه ومش معني ان اي حد يجي يكلمك او يصاحبك فده معناه علشان تشرحله
وانا اهوه يا سيدي بعر عليك ان احنا نبقي اصحاب
ملاحظة : لو جيت قلتلك اشرحلي قلي لاء علشان مش تفتكرها صحوبية مصلحة او بتشتري صحوبية يعني

Ahmed Fahmy said...

عنتر انت لو دورت هتلاقي بس انت كنت محتاج تتأقلم ع الجو اللي حواليك
ثم ان ايه دة انت بتسيح لي في لجان الثانوية العامة ههههههههه
و طبعا يشرفني اني اكون من اصدقائك
دور انت بس و كل الناس اكيد هيسعدها صداقتك

Che Ahmad said...

ابو حميد
انت انسان جميل جدا بس محتاج إعادة ترتيب لأوراقك بدون التعدي على ثوابتك مبادئك
وخلي بالك مش هتقدر ترضي كل الناس
علشان كدا كفاية انك تكون عن نفسك راضي والناس اللى معاك راضيين عنك واهم حاجة انك تكون واثق ان ربنا راضي عنك
بس كدا
وإن شاء الله كلنا اصحابك معاك دايما
ودور تاني هتلاقي ناس اكتر ويمكن احسن وربنا يوفقك دايما

تحياتى كتير اوي
تشي

marmar said...

اولا يا احمد انا معرفش شخصيتك اوى بس اسمحلى انى اقول رايى بكل حريه واعلق على كلامك حته حته

اولا
أنظر إلي الأصدقاء مع بعض في إشتياق لهذا الجو الجميل المشكلة في أني مبعرفش أعمل أصدقاء وصداقات لأني بشعر بالخوف من الرفض أو إن يكون حد مخنوق مني ههههههههههههههههههه

مش عيب انك تصاحب انسان وبعد كده تحسوا انكم مش ينفع تكملوا فى الصداقه دى لان الاصدقاء لازم يبقوا متفقين مع بعض فى حاجات كتير ولازم يبقى فيكم صفات كتيرة مشتركه مع وجود بعض الاختلاف البسيطه اللى بتحاولوا تشيلوها مع الوقت
يعنى مش عيب انك تصاحب حد وبعدين تحس بالرفض من ناحيته او هو يحس بالرفض من ناحيتك

ثانيا
كنت أحاول لفت النظر علشان حد يصاحبني مكنش قدامي غير إني أذاكر علشان الناس تعرفني بس

ده عمرة ما كان حل لان دى مش هتبقى صداقه دى هتبقى اعجاب بالشخصيه بس

ثالثا
كان كل إلي يصاحبني علشان أشرحله حاجة يعني كنت بشتري الصداقة أحاول إيجاد أصدقاء

دى مش صداقه دى استغلال وعمرها ما هتدوم وهتنتهى فعلا بعد ما السنة الدراسيه تخلص لانك مش هتشرح له فى الاجازة

رابعا
أنا بالنسبة لي كل مرحلة ليها أصدقاء وبتنتهي بإنتهاء المرحلة

امال فين المشكله؟؟ اذا كانت دى طبيعتك

خامسا
أنا معرفش حد أو بكلم حد من أصدقائي في الثانوي

ليه؟؟ لو كانوا صحابك بجد كنت حافظت عليهم
ومعنى كلامك ان لو مكنش فهمى معاك فى نفس الكليه برده مكنتش عرفته

سادسا
بدأت أفكر في إن ممكن تكون صداقة البنات أقوي من الولاد

لا دى مش قاعده لان الولاد بتفضل علاقات البنات والبنات برده بتفضل الولاد بس ده لو ملقتش الصديق الوفى

سابعا
بس مش عارف عندي أصدقاء من الجنسين علي النت بس بميل لأصدقائي وإخواتي في الكلية

لان عمر ما صدتقه النت كانت زى صداقه الكليه
لانك بتكلم عالنت ناس لاتعرفهم ولا يعرفوك وممكن تكون كل حاجه بتقلوهم لبعض غلط

ثامنا
أنا قلت لفهمي يدورلي علي أصدقاء بس شكله طنش

مش ينفع حد دورلك على اصدقاء لازم انت اللى تلاقيهم بنفسك
وانا متفقه مع كلام فهمى الى حد ما
لان الاصدقاء مش بيتجبروا عالصداقه لازم انت اللى تلاقيهم وتصاحبهم بنفسك

تاسعا
بس بجد أنا مش عارف أتغير أكتر من كدة لأنه طبع مقدرش أشيل الخجل إلي جوايا

لا لازم تتغير لان عمر ما فى خجل فى الصداقه

في النهاية أحب أسأل فيه صداقة حقيقية ؟؟؟؟
اه فى صداقه حقيقيه وبتستمر طول العمر مش فترة الدراسه بس

وهل فيه حد يقبل صداقتي هههههههههه لو أنا بصراحة مقبلش هههههههه ؟؟؟

عمر برده الصداقه ما كانت بالسؤال
علشان اى حد هيدخل هيقولك اه وممكن ميكنش يعرفك اصلا
ههههههههههههههههههه
ودلوقتى ان اللى متقبلش يالهوى عليك
اتمسكن لحد ما اتمكن

يا جماعه محدش يقبل صداقته علشان ميحرجوووووووووش
(ايموشن واحد بيطلع لسانه)


انا عارفه انى طولت عليك
بس ياريت متزعلش من كلامى
ويارب متقولش عليا مستفزة زى ما فهمى بيقول عليا اما بستفزه
(ايموشن واحد بيطلع لسانه)

يلا سلام

»-(¯`shahd´¯)-»* said...

احمد عنتر
من الواضح انك شخصية حساسة اوى
على فكرة ده كانت مشكلتى فى يوم من الايام وعانيت منها كتير لحد ما خرجت من الموضوع ده ان الصداقة مهما طالت مسرها تنتهى لاى سبب من الاسباب ومش حتحس بالموضوعده غير بعد التخرج والانشغال فى دوامة الحياة
المطلوب منك دلوت تعيش حياتك طبيعى واتخلى شوية عن الحساسية ده عشان تتمتع بالمرحلة ده والا هتندم عليها بعدين

7oR@$ said...

رامي

حبيب قلبي أنت مش مستاهل تعرض عليا صداقتك أنت بجد صديق جميل وأنا أتشرف بمعرفتك دة وبعدين أنت متأليش أشرحلي أنت تأمر وأنا أنفذ علي طول

7oR@$ said...

فهمي باشا السيفليكي

أنت عارف أنا بحبك قد إيه وأتمني أن تكون أنت كذلك أكيد لما حدور حلاقي بس الموضوع محتاج جرأة وأنا معنديش الثقة إني أطلب من حد صداقتي أو علي الأقل معرفش الطريقة

7oR@$ said...

ألويحا أو جيفارا

أوك أنا حرتب أوراقي بس تعالي معايا ومسامح يا عم في المج إلي كسرته بس حتدفع تمنه برده ههههههههههههههه وبقولك أنا ممكن أكون أتغيرت لكن المباجئ بمتتجزءش ولا إيه سلام

7oR@$ said...

مروة

شكراً علي نصيحك الغالية لأنك صاحبة خبرة وتجارب بالاصدقاء أكتر مني بكتير وشكراً علي إهتمامك وأكيد أنت مستفزة (إيموشن بيطلع لسانه) بس أكيد مش أكتر من فهمي ههههههههههههه وأنا بدأت أبقي مستفز زيه هههههههههههههه وبعدين أنت بتقطعي عليا ولا إيه هههههههههههه طيب صديق للبيع ههههههههههههههه أنا أكيد فهمت كلامك بس غلي في داء مبيبطلوش ولا إيه وأنا معجب بشحصيتي لذلك أنا أقرب صديق ومليش كاتم أسرار لأني مبثقش في حد لأن الإنسان صعب يدي ثقته لشخص مبيثقش فيه ولا إيه علي العموم أنا بفكر ارجع الوش الخشب تاني لأني حاسس إني عايش في شخصية مش متعود عليها ههههههههه

سلام

7oR@$ said...

شهد بنت بلدي

شرفتيني كتيييييييييررررررررررررر في المدونة بتاعتي وأنت بجد منورة وأنا مش لاقي كلام أقوله ترحيب بيكي و أكيد كلامك صح بس الإنسان لازم يكون له شخصية مينفعش إنه يصاحب أي حد وكل مرحلة زي ما ليها متعتها لازم الغنسان يفكر أكتر في واجبه تجاة المرحلة دية عشان ميكتشفش في النهاية إنه كان غلطان تعب ساعة ولا حزن ساعات مش عارف لو كنتي فهماني ولا لا بس أنا بقولك شعوري بصدق
شكراً مرة تانية علي الزيارة العزيزة

صفا سارة said...

احمد هو اكيد موجود صداقة حقيقية بس نادره وكون ان اصدقاءك قبل كده كان وقت الدراسة وبس فدى موجود منها كتيير وجربتها كتير بردو بس اللى اتأكدت منه ان الوحدة افضل صديق ومش هروب ولا حاجة
وان شاء الله تلاقى اصدقاء بجد مش عشان دراسه ولا عشان حاجة

7oR@$ said...

منورة البلوج يا صفا

أنت لفيتي ودورتي علشان برده توصلي للوحدة علي فكرة أنا بميل للوحدة برده بس لما أكون مضايق يعني بهرب من المشاكل ودة مش شئ سئ أوي يعني بس المواجهة أفضل ودة حرية شخصية وإختلاف الرأي لايفسد للود قضية طبعاً
بجد شكراً علي زيارتك للبلوج بتاعي

marmar said...

ههههههههههه
حتى انت كمان يا احمد بتقول عليا مستفزة

مكنش العشم فيك
اهىء اهىء اهىء

والله انا غلبانة (بشكر فى نفسى شويه) هههههه

ومتخفش مش بقطع عليك ولا حاجه انا اتمنالك كل خير

بس ليا تعليق على كلمه قولتلها مش عارفه انا فهمتها صح ولا غلط
انت قلت اللى فيه داء مبيبطلوش
بس لكل داء دواء ولازم نعالج الداء قبل ما يقضى علينا ويموتنا

ومادام انت معجب بشخصيتك كده خلاص ربنا معاك وكمل كما انت
ومش لازم انت اول ما تعرف صديق انك تبوح له بكل اسرارك
يعنى انا زى ما قلت صاحبت ناس كتير بس حاليا انا مش ببوح باى سر يخصنى غير لوحده صحبتى بس وممكن كمان مش بكل حاجه كمان
بس كل ده مش قله ثقه فيها او حاجه بس علشان بقيت يميل انى مكلمش حد مش عارفه ليه؟؟

وبلاش الوش الخشب اتعامل مع الناس عادى يعنى بلاش تكون انطوائى اوى وبلاش تكون اتبساطى اوى خليك وسط

عالعموم ربنا معاك
واللى انت شايفه صح اعلمه

سلامى

ღღ:::bonbony:::ღღ said...

احمد ممكن تكون دى اول مره ارد عندك فيها لانى ماحبتش ارد ع البوست اللى فات لانى ماعرفتش ارد اقول ايه ياترى اواسيك ولا اهنيك على صمودك ولا اعمل ايه
المهم انا هارد ع البوست ده
بص يا احمد الاصحاب دول اجمل حاجه فى الحياه (ده بالنسبالى انا شخصيا) فلازم يكون ليك اصحاب ماينفعش تتجاهلهم
وكمان انت بتقول انهم بيصاحبوك علشان انت شاطر بيتهيالى ان فى الكليه فى كذا واحد شاطر لكن مافيش كذا واحد احمد عنتر يعنى هو احمد عنتر واحد بس
يعنى اكيد اصحابك اللى فى الكليه بيحبوك لانك احمد عنتر مش لانك شاطر
حاول تكتسب ثقه فى نفسك علشان تقدر يكون ليك اصحاب كتير يعنى مش مجرد ثقه بانك شاطر وبس لا كمان تثق فى انك اكيد انسان محبوب وان اكيد فى ناس هتحب تصاحبك
وكمان انا سمعت انك انسان كويس وجميل
انا عن نفسى ماعرفكش شخصيا لكن بسمع كتير بيمدحوا فيك
واظن ده يثبتلك انك انسان محبوب
ياااااااه نسيت نفسى وطولت عليك معلش
يلا سلام بقى

7oR@$ said...

مروة

شكراً علي تعقيبك علي ردي وكان قصدي بإن إلي فيه داء مبيبطلوش يعني الخجل إلي شئ أساسي في شخصيتي ولكني أحب هذة الصفة التي حفظتني من أشياء كثيرة والحمد لله

شكراً ليكي

7oR@$ said...

إيه النور دة كله أنت شرفتيني تحية شعبية مصرية من أجمل حتة إسكندرية إلي زميلتي بونبوني أنا سعيد جداً بزيارتك ليا وعلي الكلام الجميل إلي قولتيه وعلي إهتمامك بالقراءة والرد علي موضوعي وأنا قلت لفهمي إنه يشكرك بالنيابة عني

أولاً كلمة شاطر خطأ في اللغة لأن معناها قاطع طريق

ثانياً أنا ممكن أكون كنت بحاول ألفت النظر بس ساعات كتير بكون عايز أبقي وحيد وبجد فيها صديق لان رغم كل أصدقائي لا أجد صديق أشكيله أفضل مني بس أنا خايف إن الكلام دة يضايق أصدقائي

ثالثاً أشكرك علي رأيك فيا الذي لايختلف كثيراً عن رايي فيكي بس أنا عايز أعرف أنت كونتي فكرنك عني من مين ؟؟؟؟ ههههههههههههههه

يلا سلام
شكراً علي ردك الجميل

ღღ:::bonbony:::ღღ said...

يااااااااااااه
ايه التحيه دى كلها ده انا حسيت انى فى فرح ههههههه ميرسى اوى على تحيتك دى وبجد اخجلتنى (ايموشن مكسوف) بلاش يا سيدى كلمه شاطر وخليها ممتاز حلوه دى ؟
وانا كمان اوقات كتير اوى باخد نفسى صديقه ليه لكن بتبقى صديقه قاسيه اوى لانها بتصارحنى بكل عيوبى واخطائى (وان كانت دايما الصراحه قاسيه )
وعلى فكره انا لسه مكونتش رأيى عنك لانى لسه ماعرفتكش لما اعرفك اكيد هكون رايى عنك لكن انا بقولك ده راى اللى اعرفهم فيك
وعلى فكره فهمى مقاليش حاجه امسكه اضربه بقى
هييييييه هييييييييييه فهمى هياخد علقه (ايموشن بيطلع لسانه ) يلا سلام بقى
بااااااااااااى

7oR@$ said...

بونبوني

دة أقل واجب أنت أول مرة تشرفيني وبرده علشان تعرفي جدعنة الإسكندرانية وأكيد حلوة كلمة ممتاز بس يا رب أكون قدها وأكيد أنا أتشرف بمعرفتك لأاني حاسس إنك إنسانة محترمة ودة مش رايي من فراغ دة لأني عارف أن فهمي ذكي جداً وعنده خبرة كبيرة في الناس وأنا لما أشوفه حبهدله هههههههههههههههههه حكهربه في السرير

HaMaDa 3aFshA said...

عنتر حبيب قلبى بعد التغيرات
بص يا عنتر الصداقة دى من اسمى المعانى فى الدنيا ومن غيرها متهيألى ما فيش حياة اى حاجةمن غير صحبة وصداقة مش بيبقى ليها طعم او لذة دايما الواحد بيحتاج صديق يشكيله ويحكيله اسراره ويشركه فى همومه والا هيكتم جواه ويتعب اكتر واكتر
ما فيش رسالة الا وكان معاها صحبة وسند اولهم سيدنا محمد وكان معاه الصحابة وعلى راسهم سيدناابى بكر وسيدنا موسى كان معاه اخوه هارون وباقى الرسالات كذلك ما فيش نجاح منفرد وما فيش صداقة ورائها هدف والا تبقى مصلحة مش صداقة ودى غلطة منك انت انك تحاول تكسب الناس بالرشوة لازم تكسبهم بالحب
ومتهيألى السبب فى مشكلتك دى كانت انطوائيتك الزيادة وخوف اهلكالزايد عليك بعد ظروف اختك وحبسهم ليك فما عرفتش التعامل مع الناس بيبقى ازاى وده كان سبب فى بعد الناس عنك بس دلوقت وبعد ما عشت معانا فى المدينة وشفت العلاقات بتتعمل ازاى وطريقة الحوار مع الناس ازاى متهيألى انك بقيت احسن كتير وتقدر تكتسب صداقات بسهولة الناس يا عنتر بتحب البساطة والتواضع ما تعقدش الامور وحب الناس نعمةمن عند ربنا ادعيه يحبب فيك الناس وبالنسبة ليا ما تفرقش عنتر القديم ولا الجديد احنا اخوات واصحاب من اول ما اتقابلنا ما انكرش انك دلوقت احسن بكتير بس كده او كده احنا بنحب احمد عنتر الانسان الطيب اللى بيحب كل اصحابه وسلام

7oR@$ said...

عفشة باشا

معلش أتأخرت عليك في الرد أصلي مكنتش لاقي كلام أقولهولك لأنك أكبر من أي كلام وأنا بشكرك جداً لأنك تفضلت وتعطفت وزرت البلوج بتاعي وشكراً علي التعليق الجميل والنصائح إلي اضعها وسام علي صدري طبعاً بجانب التعليقات الأخري فكلكم إخواتي وأصدقائي وأكيد حاخد كلامك في عين الإعتبار وأنا فعلاً إنطوائي وحتي الأن ومش عارف أتغير بس أنا مكنتش محبوس في البيت هههههههههههههههه أنت عارف إني كنت بلعب كرة قدم مع النادي الأوليمبي وخدوني لفترة في منتخب الشباب لغاية الإصابة إلي في ركبتي إلي انت عارفها طبعاً وكنت بسافر مع الفريق يعني مش محبوس

يلا سلام حبيبي
وأشوفك علي خير إن شاء الله

Anonymous said...

بص ياحمد لازم كل انسان يبقي ليه اصدقاء والى ماعندوش بيدور عليهم لانك مستحيل تعيش من غيرهم
انت لو شايف ان اصحابك بيقربولك عشان مصلحة يبقي دى مش صداقة ولا عمرها هتبقي
مهما كان الانسان وحيد ومهما كان صديق نفسه لازم يبقي ليه اصحاب
ولازم يخلى الناس يحبوه
انت بتقول انك بقيت تذاكر عشان تلفت الانظار ليك ودا شئ خطاء ودا بيدل انك ماعندكش هدف لان المفروض مذاكرتك تكون عشان نفسك عشان احلامك مش عشان حد تانى مش عشان يبقي وسيلة انه يقربك من الناس
عاوز تقرب من الناس قربلوهم بشخصيتك بقبولك بحبك ليهم
وسورى انى طولت عليك بس نصيحة اتعرف علي ناس اكتر وحاول تشيل الخجل الى جواك عشان تعرف تعيش في دنياتنا
واتشرف ان يكون دا اول كومينت ليا عندك
سلالالام